Проверихме 10 862 разходомера или по-просто казано това са маркучите към колонките. Това са колонките, които не бяха проверени преди това. Преди тази акция бяха проверени 11 000, а остават малко над 100. Това обясни в сутрешния блок на Нова телевизия министърът на икономиката Божидар Лукарски по наболялата тема с пазара на горивата в България.
Попитан какъв е процентът на нарушенията при големите вериги, икономическият министър отговори, че 40% от 87-те нарушения са при големи бензиностанции. Има ведомствена група, която да установи коя била рафинерията, която отчита, че няма нито един кораб с петрол, а работи. Не знам коя е рафинерията, побърза да каже Лукарски.
Лукарски призна, че много помпозен е бил шумът преди проверките, след като отклоненията са по-малко от 1%, но се оправда, че при първата проверка е намерено отколонение от 10% при зареждане, а това било много сериозно. Много от намерените с нарушения 87 разходомера имат близки до 10% отклонения, настоя икономическият министър.
Сега има проверки от страна на ДАМТН какво е качеството на горивото, продължи Лукарски. Той припомни, че по закон не е урегулирана връзката между бензиновите колонки и сървъра на НАП. Възможни са „хакерски атаки”, за да се мами, стана ясно от обяснението на Лукарски.
На Лукарски не му се размина и въпросът относно убедеността на Бойко Борисов и Ваньо Танов, че има картел на големите бензиностанции. Ние правомощия нямаме, това е в правомощията на КЗК. Трябва да се направи анализ на цените по бензиностанциите, което икономическото министерство не е правило – това трябва да направи КЗК, заяви Лукарски. Не е нормално, разбира се, анализ дали има нарушение да продължава две години, съгласи се икономическият министър, като се визира предишната проверка на КЗК за картел на бензиностанциите – между 2010 и 2012 година. Би следвало пазарът да регулира цените на горивата за крайния потребител, каза Лукарски.
Относно стандартът на живот Божидар Лукарски се облегна на числата – имало 2,2% ръст на икономиката през второто тримесечие при среден растеж в ЕС от 1,6%, близо 800 млн. евро преки чуждестранни инвестиции (ПЧИ) за първото полугодие на годината. Не мога да кажа точно число спрямо времето преди световната криза, но наближаваме този праг, добави икономическият министър.
За финал Божидар Лукарски „разсея съмнението”, че в България ще дойдат китайски фирми, които да сглобяват автомобили.
Коментари