Девет български продукта ще бъдат предложени за регистриране по европейски схеми за качество на селскостопански храни и продукти в най-кратки срокове. Това са куртовският розов домат и капия, реселският воден лук, източнобалканската черна свиня, садовският фъстък, сол от резервата Атанасовско езеро, странджанският чай, еленският бут, куткус от Брезница и меурче от Разлог. Това обяви днес евродепутатът Момчил Неков по време на на конференция „Да защитим българския вкус“.
Кампанията „Да защитим българския вкус“ стартира през 2014 г., като към момента в регистрите на европейската комисия има вписани 2 български продукта – Горнооряховският суджук и розовото масло, и още 4, които са в процес на одобрение.
„Целта на кампанията е България да се възползва от европейските схеми, които са създадени с цел стимулиране на селското стопанство, да защитим идентичността на българския вкус и да не допускаме маргинализирането на процесите да заличи продуктовото разнообразие“, обясни Неков.
„Популяризирането на български продукти ще има пряко влияние върху развитието и популяризирането на съответните земеделски региони, както и допълнителна добавена стойност, изразяваща се в повишаване на трудовата заетост, сближаване на местни общности, стимулиране на туризма – кулинарен туризъм, съхранение на местните традиции и история и др.“, добави Неков.
„Осигуряване на правна защита за производителите и гарантирана автентичност на качеството за потребителя. Връщане достойнството на малкия български стопанин и не на последно място, запазване на биологичното разнообразие на България.“ Това изтъкна като ползи от вписване в регистрите на европейската комисия, доц. д-р Десислава Димитрова, председател на Фондация Слоу Фуд, партньор на кампанията. Димитрова каза, че фондацията също е изготвила списък с още 30 продукта, които да бъдат разгледани и предложени за европейски схеми за защита на качеството, на един по-късен етап.
Има какво още да се желае от страна на публичните институции. За да има реални резултатите от кампанията, трябва да се повиши информираността на потребителите относно обозначенията за гарантирано качество на продуктите, да се помогне на производителите с процедурите по кандидатстване и да се организират тематични промоционални инициативи за популяризиране на кампанията. Това заяви д-р Янка Казакова, икономист, която представи резултати от подобни кампании в други европейски страни. По нейни думи, на първо място по брой продукти, регистрирани по европейски схеми за защита на качеството е Германия, въпреки че там процедурата е най-тежка и най-продължителна.
Европейският съюз предлага три вида защита на качеството на селскостопанските продукти и храни – защитени наименования за произход (ЗНП), географски указания (ЗГР) и храни с традиционно-специфичен характер. Общият брой регистрирани защитени наименования и храни с традиционно специфичен характер в ЕС е 1300, като има предложение те да бъдат включени в преговорите за Трансатлантическото партньорство за търговия и инвестиции (ТПТИ).
Коментари