Защо бюджетите за маркетинг и реклама не следват потребителя?


Защо бюджетите за маркетинг и реклама не следват потребителя?
Снимка: Getty Images / Guliver

3867

Потребителите у нас използват все повече и все по-често интернет. Правят покупки на дрехи и самолетни билети онлайн, слушат радио и проверяват имейли. Това са някои от изводите на проучването на IAB в Централна и Източна Европа (ЦИЕ) за поведението на онлайн потребителите по отношение на медии, начин за достъп до интернет и навици. В проучването на IAB са участвали над 6 хил. респондента от 8 държави от ЦИЕ, сред които и България.

"През интернет се гледа всичко, чете се всичко и се слуша всичко“, заяви Жанет Найденова от IAB България по време на форума MySuccess.bg in Retail. Потребителите очакват едно и също поведение от бранда към тях, независимо от това дали през десктоп или мобилен екран, обясни Найденова.

България е на лидерската позиция сред съседите си от Централна и Източна Европа, що се отнася до честота и продължителност на използване на интернет. Над 73% от онлайн потребителите у нас използват ежедневно интернет. Също толкова използват телевизия, а 38% слушат радио всеки ден. Същевременно българите стоят в интернет над 3,6 часа спрямо 2,8 часа пред телевизора. Найденова зададе реторично въпроса защо бюджетите за реклама в България не следват потребителя и даде пример с Великобритания. В островното кралство преди 2 години бюджетите за дигитален маркетинг са надхвърлили тези за телевизия.

Телефонът се превръща в много лична вещ, каза Найденова.

В България смартфонът доминира сред устройствата за достъп до интернет, като 66% от онлайн потребителите го притежават. Данните потвърждават твърдението, че българинът е проактивен, като страната ни е и лидер спрямо навлизането на преносими компютри (65% от интернет потребителите). „По отношение на е-четците и таблетите сме първи по навлизането им на пазара сред държавите от Централна и Източна Европа, обясни Найденова. Според данните на IAB страната ни е почти двойно по напред в употребата на е-четци, като у нас 8% от хората в интернет ги ползват. В страните от ЦИЕ процентът е 5%.

Да стигнеш до потребителя през няколко екрана

Увеличат се и броят на устройствата, които хората използват по едно и също време. Телевизията е фон за голяма част от потребителите, обясни Жанет Найденова.

86% от интернет потребителите в България са онлайн, докато гледат телевизия. 65% пък ползват няколко устройства. Докато гледат телевизия, хората посещават сайтове, сърфират, проверяват имейлите си или използват социалните мрежи, сочат данните от проучването. Експертът от IAB коментира, че докато хората гледат телевизия, те могат да проверят продукт на определен бранд в интернет, за който са чули в телевизионна реклама. Това, по думите й, се доказва и от увеличаването на органичния трафик на сайтовете на марките.

Догодина търсенето през мобилни устройства ще надхвърли това през десктоп устройства, обясни Найденова. Тя подчерта, че за да останат в крак с пазара брандовете трябва да имат мобилни и респонсив версии на своите сайтове.

"Интернет не променя причината, поради който хората купуват, той променя начина, по който хората търсят и купуват“, заяви Жанет Найденова. Тя цитира данните на IAB, според които 79% от всички интернет потребители считат, че през последните 6 месеца мрежата е била полезна при търсене на даден продукт. Освен това българите (80% от интернет потребителите) са онлайн, за да проверят информация за дадена стока, която в последствие са купили офлайн или онлайн. Същевременно 66% от тях са търсили продукта в интернет и са го купили онлайн. Според проучването хората купуват онлайн дрехи, обувки и аксесоари, книги, туристически услуги и хегиенни продукти.

„Потребителите се променят. Начинът, по който търсят информация се променя и затова брандовете също трябва да се променят“, заключи Найденова. Според IAB инвестиции в маркетинг не отиват там, от където потребители черпят информация. Преобладаващата част от разходите на рекламодателите – над 70%, се влагат в телевизионна реклама, а под 12% инвестират в интернет реклама.

Автор: Петя Бързилска

Още от Потребителски стоки и услуги


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд Груп АД

IBAN: BG16UBBS80021036497350

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg

Още по темата


Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.85809
  • GBP
    1
    2.3487
  • JPY
    100
    1.20337
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички