Не всеки може да се похвали, че едва на 24 години е милиардер от собствен бизнес и е отказал примамлива оферта от Марк Зукърбърг. Създателят на Snapchat Еван Шпигел обаче може. А дори не е завършил университет - вместо да заляга над книгите, той предпочитал да разработва мобилното си приложение за изпращане на съобщения, снимки и видеа между потребители, които изчезват автоматично след 10 секунди.
Като успял млад човек Шпигел бе поканен да изнесе реч на церемонията по дипломирането на бакалаврите от Южнокалифорнийския университет, пише The Entrepreneur. Там той сподели три ценни съвета за бизнеса и успеха.
1. Приемете онова, което ви отличава от другите
В речта си Шпигел си спомня за церемонията по завършването на випуска си в Станфорд. Бил облечен в тога и шапка, въпреки че не му достигали точки, за да се дипломира. Той се подложил на целия срам, защото не искал да остане изолиран от веселието и да изглежда като чудак на фона на своите колеги.
„Конформизмът се случва толкова естествено, че забравяме колко е силен – искаме връстниците ни да ни приемат, да сме част от групата. Тази необходимост ни е вродена. Но онова, което ни прави хора, са случаите, когато се вслушваме в шепотите на душата си и си позволим да тръгнем в друга посока,” обяснява той.
Противопоставящите се гласове в демокрацията са ключът към насърчаване на индивидуалната мисъл, смята Шпигел. Добре е да им обръщаме внимание и да се радваме на онова, което ни отличава.
2. Уважавайте наследниците си
Шпигел разказа историята на художника Боб Раушенберг, който се запознава с професионалния си идол, Вилем де Кунинг, по повод една от картините му.
„Обичам тази история, защото Кунинг имал смиреността да осъзнае, че едно от най-великите неща, на които сме способни, е да осигурим възможно най-стабилната основа на онези, които ще дойдат след нас,” казва Шпигел. „Трябва да приемем, че някой ден всички ще бъдем „изтрити”.”
Идеята, че винаги изливаме основите, на които ще стъпят наследниците ни, е универсално приложима. Но идеята, че онова, което правим, неизбежно ще бъде „изтрито” от тези след нас, изглежда доста удобна за основателя на Snapchat – приложение за изпращане на автоматично изчезващи съобщения, - за да бъде пренебрегната.
3. Създайте нещо, което не искате да продавате
Или, казва Шпигел, ако в крайна сметка го продадете, не позволявайте то да бъде финалната линия на вашата креативност.
„Най-често ми задават следния въпрос: "Защо не продадохте бизнеса си? Той не ви носи пари. Успехът му е временен. Сега можехте да се излежавате на яхта. Всички обичат яхтите. Какво не Ви е наред?’”.
Основателят на Snapchat отнесе много критики за решението си да откаже офертата на Марк Зукърбърг. Но когато работите върху проект, който ви увлича, не можете да позволявате на чуждите съмнения да ви бавят, смята Шпигел. „Все ще се намери някой, който да има мнение за вас. Каквото и да правите, никога няма да е достатъчно. Затова намерете онова, което е важно за вас и което обичате.”
Коментари