Умението да поднасяш конструктивна критика по правилния начин е изключително важно в света на бизнеса. Хората се нуждаят от обратна връзка, за да израснат до най-доброто си „аз”, но ако не я изразяваме внимателно, тя може да бъде безрезултатна и дори деструктивна, пише Entrepreneur.com. Сайтът дава 5 съвета за това как трябва да подходим, когато критикуваме някого.
1. Търсете подходящото време
Никога не бързайте да критикувате. Едва ли бихте искали да слезете от подиума и да се натъкнете на приятел, който да ви каже, че сте говорили твърде бързо, аргументите ви са били неубедителни или сте надвишили отпуснатото ви време. Кажете нещо мило сега, а после изберете по-подходящ момент, за да поднесете рецензията.
2. Вгледайте се в себе си
Наистина ли мислите това, което казвате, или използвате маската на „конструктивната критика”, за да прикриете личния си емоционален багаж или проблемите, които имате с този човек?
3. Стъпвайте внимателно
Ако човек се чувства лично нападнат от думите ви, неговият защитен механизъм ще се задейства и той няма да може да асимилира рецензията ви. Опитайте се да поднесете последната под формата на анекдот или вдъхновяваща история за известна личност, преминала през същото. Много по-лесно е да преглътнем критиката, когато тя не се отнася пряко за нас и нашите грешки.
4. Концентрирайте се не върху човека, а върху неговите действия
Не човекът е мързелив – просто докладът му е немарливо написан. Не човекът е некомпетентен – просто редакторският процес не е доведен докрай. Уверете се, че оценявате действията на събеседника си, вместо да се вторачвате в личността му.
5. Не поднасяйте конструктивна обратна връзка, ако това не е необходимо
По-добре изчакайте грешката да се повтори. Тогава можете да споделите мнението си, разбира се, вземайки предвид гореспоменатите 4 съвета. Помнете, че неправилно поднесената критика може да обиди или уплаши хората около вас. Използвайте я мъдро и тя ще бъде трамплин към растежа и усъвършенстването.
Коментари