В следствие на проведени проверки Комисията за защита на потребителите (КЗП) е установила тенденция за фалшиви промоции в търговската мрежа по морето. Това съобщи председателят на контролния орган Димитър Маргаритов пред радио "Дарик".
По думите на председателя на КЗП Димитър Маргаритов през тазгодишния активен летен сезон се наблюдава тенденция туристите да предпочитат да летуват в „домашни условия”, т.е. техни приятели или познати, в това число влизат и чуждестранни граждани. Те приготвят храната си в домашни условия, което засилва потока на клиенти към търговските обекти, от където се пазаруват хранителните продукти. Поначало цените там са по-високи – процес, който трудно може да бъде регулиран, според Маргаритов. Това от своя страна води до увеличаване на броя на нелоялни търговски практики, които целят да заблудят летовниците, че пазаруват на промоция, а всъщност плащат по-висока дори от нормалната цена.
От началото на сезона комисията е извършила над 2 000 проверки в туристически обекти по Черноморието. В резултат на това са съставени около 100 акта, за които на нарушителите са наложени санкции.
„Важна тенденция, която ние ще продължим да следим и в следващи периоди, е, че като цяло се наблюдава намаление на общия брой нарушения в туризма. Това показва, че от една страна, търговците може би вече са научили добре правилата и имат съзнанието, че те трябва да бъдат спазвани, а от друга – че потребителите са склонни да изискват и че знаят на какво имат право и как да го получат”, посочи председателят на КЗП.
„В нашите приемни, както и в регионалните ни офиси в страната ние получаваме жалби и сигнали от потребители по различни въпроси. Когато говорим за туризма, те са свързани с някакви неудачи по време на почивка. Хората констатират понякога разминаване между това, което са си поръчали и заплатили и това, което получават, когато отидат на място. Например оказва се, че хотелът или мястото, където са настанени, не съответства на категорията, която рекламира и съответно на услугите, които твърди, че предоставя. Или в заведенията има различни опити за манипулация – в менютата понякога не се посочват грамажи или цени, или пък цените са в евро. Всичко това е в състояние да заблуди потребителите”, обясни Маргаритов.
Той обобщи, че се е увеличил броят на гражданите, които подават сигнали за нередности и се допитват до експертите на контролния орган през последните две-три години, което е добър знак за повишаване на информираността на потребителите.
Той припомни, че на годишна база постъпващите в Комисията за защита на потребителите жалби, сигнали и обаждания за консултации надхвърлят 20 000 и коментира този факт така: „Според мен българинът става по-открит от гледна точка на това, когато нещо го притеснява, да потърси съдействие или да се информира как трябва да постъпи, когато има вероятност да бъдат засегнати правата му на потребител.”
Коментари